Move tegen pesten: STIP IT

• 3 februari 2020

Zetten jullie ook vier stippen op jullie hand en zeggen jullie ook resoluut ‘neen’ tegen pesten?

Gisteren lanceerde Ketnet de nieuwe editie van Move tegen pesten: STIP IT, in samenwerking met het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten. Na enkele succesvolle edities zetten ze dit jaar nog meer in op acties om pesten een halt toe te roepen en programma’s waarin kinderen en jongeren een stem krijgen.

Met de Move tegen pesten wilt Ketnet een duidelijk standpunt innemen tegen pesten en zijn doelgroep een hart onder de riem te steken.

Verspreid het Antipestvirus met vier stippen op jouw hand

Na het grote succes van de vorige jaren roepen ze kinderen, jongeren én volwassenen ook nu op om vier stippen op hun hand te zetten en resoluut ‘nee’ te zeggen tegen pesten. Daarnaast breidt de actie uit: Ketnetters worden aangemoedigd om de vier iconische stippen in het straatbeeld te verspreiden, op plaatsen waar het mag. Op ketnet.be kunnen de kinderen een foto van de stippen die ze hebben gezet, uploaden op een kaart van Vlaanderen. Zo verspreidt het Antipestvirus zich over heel Vlaanderen.

Voor de Move tegen pesten-acties van dit jaar engageerden we enkele Ketnet-helden: Ketnet-wrapper Sarah Mouhamou en Nora Gharib, de boegbeelden van Move tegen pesten 2020. Maar ook jullie kunnen hierin een belangrijke rol spelen. We zouden daarom willen vragen om kinderen zo veel mogelijk te stimuleren om de vier stippen te verspreiden en een standpunt tegen pesten in te nemen. En als jullie, als rolmodellen van kinderen en jongeren, ook zelf de stippen mee zouden willen verspreiden (via bijvoorbeeld sociale media), dan wordt het signaal des te straffer.

Deel foto’s gerust via #movetegenpesten, #stipit en @Ketnet_be.

Muzikale boodschap met de nieuwe Move tegen pesten-song

Natuurlijk kan ook het nieuwe Move tegen pesten-lied niet ontbreken. Dit jaar wordt de song, STIP IT, gezongen door de nieuwe boegbeelden Sarah Mouhamou en Nora Gharib. De spectaculaire videoclip werd trouwens geregisseerd door Lukas Dhont, de regisseur van de bekroonde film Girl. We hopen dat zo veel mogelijk kinderen samen dansen op en meezingen met het nummer, en zo op een muzikale manier de boodschap verder verspreiden.

STIP IT 2020 | Nora & Sarah | KETNET

Pesten bespreekbaar maken

Met Move tegen pesten: STIP IT willen we iedereen overtuigen dat pesten niet oké is. Pesten is – jammer genoeg – een problematiek waar jullie waarschijnlijk regelmatig mee te maken krijgen. We hopen dat we het thema op deze manier meer bespreekbaar kunnen maken.

Ook onze school staat hier volledige achter!