Uitwisselingsexperiment leraren Frans

• 5 september 2018
  • 6de leerjaar

Ursulinen Mechelen en basisschool Ursulinen Mechelen starten met uniek uitwisselingsexperiment leraren basis en secundair.

Maandag 3 september 2018 is niet alleen een spannende dag voor alle leerlingen, maar ook voor juf Priscilla Verschueren van het 6de leerjaar van basisschool Ursulinen Mechelen en leerkrachten Frans Laurie Dubourg en Evy Witters van de eerste graad van Ursulinen Mechelen.

Juf Priscilla wordt 6 uurtjes ‘mevr. Verschueren’. Zij zal geschiedenis en godsdienst geven in enkele klassen van het eerste jaar van Ursulinen Mechelen.

‘Mevr. Dubourg’ en ‘mevr. Witters’ worden ‘juf Laurie’ en ‘juf Evy’: zij zullen Frans geven in het vijfde en zesde leerjaar van basisschool Ursulinen Mechelen.

Diane De Wachter, directeur onderwijs Ursulinen Mechelen: “We zien elk jaar dat de overstap van de basisschool naar het eerste jaar secundair onderwijs voor heel wat kinderen niet zo vanzelfsprekend is. Wij proberen hen daarbij zo goed mogelijk te begeleiden en hebben er dit jaar bijkomend voor gekozen om de juf van het zesde leerjaar van onze basisschool in te zetten in onze eerste graad. Op deze manier kan zij als brugpersoon fungeren naar de leerlingen én als leerkracht van het 6deleerjaar op de werkvloer ondervinden op welke manier wij lesgeven in onze eerste graad. Vice versa kan zij haar expertise die zij heeft over lesgeven aan een diverse groep leerlingen in het zesde leerjaar, meer ingang doen vinden in het secundair.Zij kan bijvoorbeeld uittesten of de werkvormen van het zesde leerjaar ook werken in ons eerste jaar.

Sven Van Grembergen, directeur Basisschool Ursulinen Mechelen: “Dit experiment is een win-winsituatie voor alle partijen. De leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar zullen nu ‘anders’ Franse les krijgen zodat ze optimaal voorbereid zijn op het Frans dat gegeven wordt in het eerste jaar van het secundair onderwijs.

Campus Ursulinen Mechelen hoopt zo als eerste school in de Mechelse regio effectief ook bruggen te slaan tussen het basis-en secundair onderwijs gedurende het schooljaar 2018-2019.